۱۳۸۸/۰۳/۰۸

گزارشی از آخرین وضعیت آقای بروجردی در مصاحبه خانم دكتر پور فاضل با بخش فارسی راديو اس بي اس در استراليا

خانم پور فاضل :
من بعنوان وکیل ایشون ، متأسفانه هیچ موقع نتونستم ایشون رو ملاقات کنم ، ولی ازطریق خانواده ایشون به من اطلاع می دهند که او اعتصاب غذا کرده و وضعیت جسمیشون اصلا در شرایط مساعدی نیست . چون ایشون قبلا ، ناراحتی کلیه داشتند و به هر حال می دونید که اعتصاب غذا روی ارگانهای بدن چه تأثیر نامطلوبی می ذاره . تقاضا کردند که یک پزشک از خارج از زندان ایشون رو ملاقات کند ولی متأسفانه موافقت نشد و تا امروز هم حدود شاید 10 روز است که خانواده اش نتونستند ایشون رو ملاقات کنند و ببینند ؛ ممنوع الملاقات شدند . و هر موقع اینها می روند یزد، این همه راه طولانی رو طی می کنند ولی متأسفانه اونجا موفق نمی شوند که ایشون رو ملاقات کنند .
سئوال : اتهام ایشون دقیقا چیست ؟
اتهام ایشون این هستش که ایشون عقیده اش را ابراز کرده و گفته که دین باید از سیاست جدا باشه . به هر حال هرکسی مطابق قانون اساسی ما اجازه دارد که هرگونه عقایدی را که داره بیان کند و بیان فکر ، بطور کلی جرم نیست و هر کسی اجازه دارد که عقاید خودش را اعلام کند ، اعلام کردن عقیده نباید جرم باشد ، ولی متأسفانه در مورد ایشون و هوادارانشون که معتقد به این مسأله هستند ، جرم تلقی شده ! علاوه بر اینکه ایشون را گرفتند هوادارانشون هم چندتائی رو گرفتند که البته بعدا آزاد کردند ولی خود ایشون متأسفانه هنوز توی زندان بسر می برند .
سئوال : ولی اتهام ایشون به این عنوان مطرح نشده که ایشون عقاید خودش رو بیان کرده ، اتهام ایشون از طرف قوه قضائیه دقیقا چه اعلام شده ؟
اجازه ندادند که من پرونده رو مطالعه کنم ولی بطور کلیشه ای همه کسانی را که در این راستا می گیرند ، قوه قضائیه اتهام اخلال در نظم عمومی را به ایشون می زند ، نشر اکاذیب رو به ایشون منتسب می کند و به هر حال جرائمی از این دست رو به اینها می بندند و سپس براشون مجازات تعیین می کنند ولی متأسفانه در مورد ایشون چون در دادگاه روحانیت محاکمه شدند اجازه ندادند که وکیل آزاد انتخاب کنند ؛ چند تا وکیل برای ایشان معرفی کردند ، گفتند شما فقط از بین این ها می تونید برای خودتون یک وکیل انتخاب کنید . در حالی که می دونید در همه جای دنیا هرکسی اجازه داره که وکیل خودش رو خودش معین کند . به من اجازه ندادند که با ایشون قرارداد وکالت رو بصورت رسمی تنظیم کنم . ایشون نامه ای را برای من فرستادند از زندان و به عنوان وکیل خودشون منو معرفی کردند . به هر حال اینها چیزهائی است که سلب شده از این شخص .
سئوال : در بیانیه اخیر عفو بین الملل آمده بود که آیت الله بروجردی گویا نامه ای برای آقای بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته و خواستار نظارت بین المللی بر همه پرسی شده بود ، این خبر چقدر صحت دارد ؟
بله ؛ ایشون این نامه را نوشته بود برای آقای بان کی مون . از طرفی دیگه دولت سوئد هم می دونید بیانیه ای صادر کرده بود در مورد ایشون چند ماه پیش ، که اینها همه دلالت داره بر اینکه ایشون ناحق زندانی شده و نباید در این راه به این صورت بمونند . این اتهام ، اتهامی نیستش که برای ایشون ثابت شده . مطابق قانون اساسی هم ، همانطور که خدمتتون عرض کردم ، هر کسی اجازه بیان عقایدش رو دارد .
سئوال : آخرین سئوالم از شما خانم پورفاضل ، جامعه جهانی تا چه حد از اوضاع آیت الله بروجردی مطلع هست ؟ چقدر امید دارید که حرکتهائی بنفع ایشون صورت بگیرد ؟
جامعه جهانی کاملا اطلاع دارند از وضعیت آیت الله بروجردی ؛ ولی اونها هم یک محدودیتهائی دارند ، نمی تونند وارد ایران بشوند . گروههائی هستند که به هر حال می تونند بیایند و وضعیت ایشون رو از نزدیک ببینند ولی ممکنه اجازه ورود به ایران را بهشون ندهند . ما با یک همچی مشکلاتی دست به گریبان هستیم در داخل ؛ ولی به هرحال تمام سازمانهای جهانی در این مورد بیانیه دادند و اطلاع دارند . ایشون خودشون نامه نوشتند ، وضعیت خودشون رو بیان کردند . این چیزهائی است که ما از نزدیک داریم مشاهده می کنیم ولی قدمهای موثری هنوز در مورد وضعیت ایشون برداشته نشده است !

هیچ نظری موجود نیست: